Financieel

Hoeveel tijdelijke contracten mag een payrollmedewerker krijgen?

Ben je in dienst bij een payrollbedrijf? Dan gelden er bepaalde arbeidsvoorwaarden. Sinds 2020 zijn deze arbeidsvoorwaarden hetzelfde als werknemers die in dienst zijn bij de onderneming. Deze ondernemer wordt ook wel de inlener genoemd, omdat er een werknemer wordt ingeleend van een andere onderneming, ofwel het payrollbedrijf. 

In dit artikel geven we antwoord op de vraag: hoeveel tijdelijke contracten mag je als payrollmedewerker krijgen? Verder geven we aanvullende informatie over werken in dienst bij een payrollbedrijf.

Hoe gaat een payrollbedrijf te werk?

Om direct antwoord te geven op deze vraag: een payrollbedrijf is verantwoordelijk voor alle administratieve zaken rondom de werknemer van een bedrijf. Je kunt het payrollbedrijf ook wel beschrijven als de juridische werkgever. Het bedrijf waar de werknemer zijn of haar werkzaamheden uitvoert, is de feitelijke werkgever. Payroll is dus eigenlijk een werkwijze van een bedrijf. 

In principe zorgt de payrollorganisatie ervoor dat de verloning van de payrollmedewerker vlekkeloos verloopt. Op deze manier worden ondernemingen ontzorgt en hoeven zij minder administratieve taken uit te voeren, omdat het payrollbedrijf hier verantwoordelijk voor is. De administratie van een onderneming wordt dan dus uitbesteed. 

Hoeveel tijdelijke contracten heb je bij een bij een payrollbedrijf?

Sinds het jaar 2020 heeft een medewerker in dienst van een payrollbedrijf dezelfde rechten als een medewerker die in dienst is bij de inlenende onderneming. Dat betekent dat zowel de arbeidsvoorwaarden als de rechtspositie hetzelfde is als bij de feitelijke werkgever. 

Volgens de wettelijke regeling geldt dat er maximaal drie tijdelijke contracten mogen worden gegeven in een periode van drie jaar. Dit geldt voor contracten vanaf 1 januari 2020. 

Welke rechten heb je als je in dienst bent bij een payrollbedrijf?

Naast dat een tijdelijk contract maximaal twee keer mag worden verlengd, heb je sinds het jaar 2021 een betere pensioensregeling wanneer je in dienst bent van een payrollbedrijf. De werknemer doet namelijk gewoon mee met dezelfde pensioensregeling van het bedrijf waar ze voor werken. 

Ook kan een payrollbedrijf ervoor kiezen om zelf een pensioensregeling te verzorgen. Je bouwt als medewerker dan vanaf de eerste dag dat je in dienst bent pensioen op. Verder wordt er ook een nabestaandenpensioen geregeld én moet de premie die het payrollbedrijf betaalt minimaal gelijk staan aan de zogeheten ‘normpremie’. Deze normpremie wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld en gebaseerd op de gemiddelde werkgeverspremie van alle pensioenfondsen in Nederland.

Wat is het verschil tussen payrollen en uitzenden?

Het belangrijkste en ook grootste verschil tussen een payrollbedrijf en een uitzendbureau is dat een uitzendbureau actief opzoek is naar personeel dat bij bepaalde bedrijven kan werken. Een payrollbedrijf doet dit niet. Het bedrijf (de inlener) die samenwerkt met het payrollbedrijf werft zelf het personeel dat vervolgens in dienst gaat van het payrollbedrijf. 

Nog een verschil tussen payrollen en uitzenden is dat een medewerker van een uitzendbureau meer tijdelijke contracten aangeboden kan krijgen. Bij een uitzendbureau duurt dit maximaal 5,5 jaar, terwijl dat bij een payrollbedrijf een periode van 3 jaar is. Daarna is het aan het bedrijf om de medewerker een vast contract aan te bieden.

Similar Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *