Burgers hebben recht op informatie van de overheid. De beoordeling van burgers over de informatie van de overheid is belangrijk. Binnen de Rijksoverheid zijn er afspraken gemaakt dat alles vanuit dezelfde principes wordt gecommuniceerd. Er zijn veel ontwikkelingen in Nederland op het gebied van economie, technologie en demografie. Deze ontwikkelingen hebben invloed op de communicatie. Er zijn verschillende trends binnen de overheidscommunicatie. Wij leggen je het hieruit!
De doelgroep juist niet segmenteren
Mensen vinden het niet fijn om in hokjes geplaatst te worden Terwijl communicatieadviseurs altijd gewend zijn om doelgroepen in te delen. Het onderbouwen van keuzes en heldere taal is essentieel. De overheid moet goed realiseren wat de beweegredenen of zorgen zijn van mensen. Wanneer het niet authentiek voelt, dan zorgt dat ervoor zorgen dat geloofwaardigheid van mensen daalt. Diversiteit begint steeds gewoner te worden en spanningen tussen scheidslijnen groeien meer. Er zijn grenzen bij het personaliseren van (online) informatie. Het zorgt voor gerichte communicatie, maar het kan ook zorgen dat bepaalde groepen in de samenleving zich buitengesloten voelen.
Voldoende aandacht voor offline
We leven in een online wereld, maar het is toch belangrijk om ook te blijven focussen op de offline dienstverlening en communicatie. Mensen hebben behoefte aan persoonlijk contact omdat er een overkill is aan online-informatie. Wanneer de overheid media inzet, dan hoeft dat niet te betekenen dat de daadwerkelijke aandacht wordt bereikt. Online gedrag van mensen is sterk veranderd, mensen staan continu ‘aan’. Mensen zoeken daardoor bewuster de rust op om even niet gebonden zijn aan de online wereld.
Mensen gaan zelf hun bronnen na
Authentieke informatie aanbieden moet centraal staan. Niet-journalistieke kanalen worden steeds belangrijker. Het is daardoor moeilijk om de communicatie in het medialandschap te regisseren. De overheid moet veel aandacht besteden aan het vertrouwen wat mensen hebben in de overheid. Het publiek kijkt kritisch naar de informatieve boodschap die de overheid wil overbrengen. Dat komt omdat ze veel andere, vaak onjuiste, informatie online lezen. Het is belangrijk om hierop in te spelen. De toepassing van algoritmes zorgt ervoor dat nieuws en informatie snel verspreid worden. Ethiek speelt hierbij een belangrijke rol. Wanneer je het interessant vindt om hierin verder te verdiepen, zijn communicatie opleidingen wellicht iets voor jou! Je krijgt een beeld hoe informatie op mensen overkomt en welke communicatiemiddelen hierbij kunnen helpen.
Kortom, er zijn verschillende trends die meespelen binnen de overheidscommunicatie. Het is belangrijk om de betrouwbaarheid van de mensen te behouden zodat de boodschappen van de overheid goed worden overgebracht.
Het is goed om te weten dat mensen steeds vaker zelf hun bronnen nagaan en dat de overheid hierop in wil spelen. Van een vriend hoorde ik over blockchain voor overheidsinstellingen. Door informatie op deze manier te verwerken is het niet mogelijk om achteraf fraude te plegen. Ik denk dat dit het vertrouwen van de burgers in de overheid zou kunnen versterken.