Business Carrière Ondernemen Trends Weetjes

Tips voor het optimaliseren van een strategisch recruitmentplan

Voor optimaal succes is het is belangrijk om de stappen binnen je strategisch recruitment plan regelmatig te doorlopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Strategie & allignment
    Check twee keer per jaar of de plannen van de organisatie nog hetzelfde zijn als tijdens het ontwikkelen van het recruitmentplan. Scherp waar nodig de doelstellingen aan. 
  • Interesse doelgroep
    Ziet de doelgroep er nog steeds hetzelfde uit als een jaar geleden? Zijn er misschien nieuwe interesses die ze hebben, waardoor ze nog makkelijker te vinden zijn? Denk bijvoorbeeld aan het adverteren bij podcasts die populair zijn onder de mensen die jij graag aan de organisatie wil verbinden.
  • Consistentie
    Blijf mensen aan je verbinden door aan een talentpool te bouwen. Ga in gesprek met potentiële kandidaten die interessant zijn en in de toekomst misschien een rol kunnen spelen in de organisatie.
  • Awareness
    Blijf bouwen aan je employer brand en zorg voor positieve awareness rondom je bedrijf. Misschien ben je nu niet op zoek naar mensen, over een paar maanden kan dit ineens heel anders zijn.
  • Onboarding
    Blijf werken aan een goede pre- en onboarding. Het is onmisbaar in een goed recruitmentplan. Hoe sneller iemand zich thuis voelt binnen een organisatie, hoe groter de kans is op een langdurig proces.
  • Data-feedbackloop
    Om je recruimentstrategie continu te kunnen verbeteren, moet je met de juiste tools zaken meten. Denk aan de doorlooptijd, conversie, de kosten per vacature en de candidate experience. 

Je kunt hier zelf mee aan de slag gaan, maar je kunt ook de hulp van een interim recuiter inschakelen. Interim recruiters hebben vaak net een iets frissere blik op je organisatie. Ook hebben ze ontzettend veel ervaring in specifieke markten en organisaties. Zo kunnen ze je ondersteunen bij het maken en optimaliseren van het recruitmentplan. Ook zijn ze inzetbaar voor alle andere recruitment vraagstukken. 

Hebben de recruiters het in jouw organisatie te druk en is er tijdelijk extra mankracht nodig? Of is er bijvoorbeeld vraag naar ervaring in een specifieke markt? Het inschakelen van Interim recruitment is dan helemaal niet zo’n slecht idee!

Similar Posts

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *