Bestellingen verzenden wordt vaak gezien als iets functioneels. De bestelling is al gedaan en het product moet alleen nog binnenkomen. Bestellingen verzenden betekent meer dan alleen het pakket van punt A naar punt B brengen. Klanten verheugen zich op een pakketje en de unboxing van het pakket is altijd een ervaring. Als bedrijf wil je deze ervaring zo speciaal maken, want het aantal online webshops blijft maar toenemen. Als de ervaring inwisselbaar is, dan is jouw bedrijf dat waarschijnlijk ook. Met de verzenddozen kun je jezelf onderscheiden.
Buitenkant
Een goede eerste indruk begint buiten de doos. De buitenkant moet zoveel mogelijk opvallen. Denk maar aan de blauwe dozen van Coolblue. Dit trekt de aandacht van de klant. Hierdoor blijft het veel beter hangen bij de klant en is het elke keer een feestje als een pakket binnenkomt.
Opvallen hoeft niet per se te betekenen dat je veel felle kleuren moet gebruiken. Opvallen kan je ook doen door minimalistisch te zijn of heel stijlvol. Het is vooral belangrijk dat het past bij de huisstijl van jouw webshop. Hierdoor is jouw branding een geheel en herkennen mensen het bedrijf sneller.
Binnenkant
De klant kan je het meest verassen in de binnenkant. Hier zorg je voor een onvergetelijke indruk en zorg je ervoor dat de klant zich speciaal voelt. Hierdoor krijg je meer binding met de klant en zorg je ervoor dat ze terugkerende klanten zijn. Het hoeft niet groot te zijn, zolang het maar indruk maakt.
Een goed voorbeeld is een handgeschreven bedankkaartje. Een handgeschreven kaart geeft de indruk dat je de moeite doet en het maakt de bestelling persoonlijk. Daarnaast laat je ook zien dat er echte mensen achter de webshop zitten. Hierdoor voelt de klant zich meer verbonden met het bedrijf. Het nadeel is wel dat dit veel tijd kost en als het bedrijf groeit is het misschien niet meer mogelijk om voor iedereen een kaart te schrijven.
Een ander idee is het geven van een cadeau bij iedere aankoop. Stop een klein cadeautje bij de bestelling, want dit waarderen veel mensen. Ga niet voor iets wat gelijk weggegooid wordt, maar kies iets wat nuttig is voor de klant.