Als je als ondernemer zijnde producten aan de man probeert te brengen, dan word je er in de meeste gevallen min of meer toe gedwongen om een webshop op te starten. Online shoppen is onder consumenten namelijk snel populairder geworden de laatste jaren. En nu men inzien hoe efficiënt en comfortabel dat kan zijn, willen veel mensen ook in de toekomst online blijven winkelen.
Gunstig is dat een webshop opzetten normaliter niet zo ingewikkeld is en dat dit snel voor elkaar kan zijn. Ja, ook als je een WordPress site hebt, kun je gewoon een webshop opstarten. Sterker nog, met een webshop via WordPress heb je zelfs veel meer mogelijkheden tot maatwerk dan menigeen denkt. In dit artikel gaan we dieper in op hoe je zo’n WordPress-webshop realiseert.
Voorbereidende handelingen
Voor je daadwerkelijk een webshop kunt hebben, is het eerst zaak een basiswebsite op te zetten. Natuurlijk zul je daarbij onder meer een domeinnaam, een hostingpakket en een SSL-certificaat moeten hebben. Houd er vervolgens rekening mee dat je website de plug-in WooCommerce kan dragen. Dat is namelijk de plug-in die van een reguliere WordPress-site een webshop kan maken.
Bij de voorbereidende handelingen behoort natuurlijk ook het installeren van het content management systeem WordPress en de plug-in WooCommerce. Als je WooCommerce installeert, ga je onder meer door een wizard die je verschillende vragen voorlegt. Denk goed na over de antwoorden die je geeft, want hiermee wordt de kiem van je uiteindelijke webshop gelegd.
Verder is het slim om jezelf van tevoren al af te vragen hoe je webshop er ongeveer uit moet komen te zien. Sta daarbij stil bij welke producten je wilt verkopen, hoeveel producten dat zijn, welke informatie je op de productpagina’s kwijt wilt en of er nog extra diensten beschikbaar moeten worden gemaakt. Met die informatie kun je vervolgens gericht op zoek naar de mogelijkheden binnen WooCommerce om dit allemaal in de praktijk te brengen.
Kies een geschikt thema
Een van de belangrijkste knopen die je in de beginfase zult moeten doorhakken heeft betrekking tot het zogeheten thema. Binnen een WooCommerce-webshop bepaalt het thema immers de structuur en het design zoals de consument deze te zien krijgt. Uiteraard is dit van essentieel belang, want de aantrekkelijkheid en de huisstijl bepalen voor een groot deel of een potentiële klant uiteindelijk overstag gaat. Goed om te weten: bij WooCommerce zijn er zowel gratis thema’s, als thema’s waarvoor betaald moet worden.
Welke extra plug-ins neem je?
Een WordPress plug-in geldt in feite als een aanvulling voor een website. WooCommerce is van zichzelf dus eigenlijk ook al een plug-in, maar hier zou je vervolgens weer extra plug-ins aan kunnen toevoegen. Welke exemplaren hierbij vooral aan te raden zijn? Nou, denk bijvoorbeeld aan een betaal-plug-in (zoals Mollie Payments), zodat via jouw webshop gemakkelijk met iDEAL kan worden betaald. En als je een contract hebt met een koeriersbedrijf zoals PostNL, dan kun je ook daarvoor een plug-in downloaden.
Voeg je producten toe
Na bovenstaande handelingen te hebben verricht, kan het zijn dat je WooCommerce-webshop klaar is voor gebruik. In dat geval is het ook tijd om je webshop daadwerkelijk te gaan verrijken met je producten. Ook dit doe je gewoon via WooCommerce, dat wat betreft het beheren van je producten en voorraden als erg gebruiksvriendelijk bekend staat.