Geen categorie

Doe jij al zaken met de zuiderburen?

Waarom zou je niet je direct mail ook naar het Nederlandssprekende deel van België sturen? De vaste kosten voor het mailstuk blijven hetzelfde terwijl je met een opgeschaald bereik je kansen aanzienlijk vergroot. Het is bovendien eenvoudig om de zakelijke doelgroep die je in Nederland benadert, ook voor België te definiëren.

SBI- en NACE-code

De branches, ofwel bedrijfsactiviteiten van de organisaties binnen je doelgroep in Nederland, worden aangeduid met de SBI-code. SBI staat voor Standaard Bedrijfsindeling en is opgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Elk bedrijf dat zich inschrijft in het Handelsregister, krijgt een SBI-code bestaande uit 4, 5 of 6 cijfers waarmee de activiteit van de organisatie aangegeven wordt. Hoewel voor Belgische adressen niet de SBI-code wordt gehanteerd maar de NACE-code, is het toch eenvoudig om bedrijven met dezelfde bedrijfsactiviteit te herkennen. Met de NACE-code wordt door de Europese Unie en haar lidstaten de activiteit van de organisatie aangegeven voor wat betreft internationale zakelijke adressen. Maar de eerste vier cijfers van de SBI-code in Nederland zijn, op enkele uitzonderingen na, gelijk aan de Europese NACE-code. Het 5e en 6e cijfer van SBI-code geven een nadere Nederlandse verbijzondering. Ook in België wordt een nadere verbijzondering aangebracht. De NACE-codes met verdere uitdieping worden NACEBEL-codes genoemd.

Tips voor zakendoen met Nederlandstalig België

We zijn dan wel buren en er is nauwelijks een taalbarrière, toch zijn er een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden wanneer je België meeneemt in campagnes. Zo zijn de Belgen over het algemeen wat voorzichtiger dan de Nederlanders als het gaat om nieuwe producten. Zij hebben meer behoefte aan positieve reviews en nemen iets meer de tijd om de verkopende partij te leren kennen. Ook bij het aanschrijven van een functionaris is er een verschil tussen België en Nederland. In Nederland hebben verantwoordelijke functionarissen meer bevoegdheden. Bij Belgische organisaties is er veel meer sprake van een hiërarchie en is de directeur (bestuurder) meestal de persoon die de uiteindelijke beslissing neemt over een aankoop van een product of dienst. Je sales- of marketingactie gericht aan Belgische organisaties is daarom succesvoller wanneer je direct de bestuurder aanschrijft.

Similar Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *