Hoe gemakkelijker een app is om te gebruiken, hoe meer mensen de app ook daadwerkelijk zullen gaan gebruiken. Een essentieel onderdeel wat bepaald of een app wel of niet eenvoudig is in gebruik is intuïtiviteit. Een design kan je intuïtief noemen wanneer de gebruiker precies weet wat hij/zij moet doen bij een eerste oogopslag.
Intuïtief design is onzichtbaar. Een design is intuïtief wanneer gebruikers zich kunnen concentreren op een doel zonder zich te moeten afvragen hoe zij het doel kunnen bereiken. Een intuïtief design richt de aandacht van de gebruiker op de taken die belangrijk zijn.
H2: De intuïtiviteit van app design testen met een gebruikerstest
App designer ziet het belang in van het testen met echte gebruikers. Gebruikerstesten kunnen waardevolle extra inzichten geven in de gebruiksvriendelijkheid van het app design. Knelpunten kunnen in een vroeger stadium worden ontdekt, wat leidt tot kostenbesparingen en conversieoptimalisaties. Wil je graag meer weten? Bij DTT helpen ze jou graag verder.
Alvorens een gebruikerstest plaatsvindt is het belangrijk om een testplan uit te werken en respondenten te rekruteren die onder de doelgroep vallen van de app. In het testplan zullen kerntaken worden opgenomen in de vragen. Een vraag aan een respondent tijdens een user test kan bijvoorbeeld het vragen om een account aan te maken zijn. Door de gebruiker te vragen om een handeling te verrichten zonder hier instructies bij te geven, kan je toetsen of de app intuïtief is en eenvoudig in gebruik. Wanneer alle respondenten de gebruikerstest hebben gedaan, is het tijd om de resultaten te analyseren. Vanuit de analyse kunnen aanbevelingen worden gedaan en kan het app design worden geoptimaliseerd.
Naast gebruikerstesten zijn er ook andere testmethodes die kunnen worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een ‘click-through test’. Bij een click-through test moet de gebruiker een opdracht voltooien waarbij de positie van de muis en de tijd tussen kliks wordt opgenomen. Een andere manier om het app design te testen is door middel van een A/B test. Bij een A/B test worden twee versies van dezelfde pagina tegenover elkaar gezet om te testen welk van de twee varianten effectiever en gebruiksvriendelijker is. Een heatmap kan worden ingezet om gebruikersgedrag en klikken te visualiseren. Hiermee kan je de motivaties en verlangens van jouw doelgroep analyseren. Een andere testmethode is het gebruik van eyetracking. Met eyetracking meet je waar het oog op is gefocust en waar het naartoe beweegt. Met een eyetracking apparaat kan je ontdekken wat de aandacht van de gebruiker trekt en voor hoe lang.
Omdat intuïtief design onzichtbaar is, zullen gebruikers een intuïtief design niet extra op prijs stellen. Wel zal het opvallen wanneer het app design niet intuïtief is, omdat dit de gebruiker dwingt om zich te concentreren op elementen die geen verband hebben met hun doelen.