Valt het jou ook op dat de grootste merken vaak samenwerken met de allergrootste sporters? Zo zie je jouw favoriete idolen producten ondersteunen of aanprijzen van grote merken. Nee dit doen ze niet omdat ze nu zo graag die merken in het zonnetje willen zetten maar iedere atleet wordt hier ruim voor betaald. Als je een icoon binnen een sport weet te binden aan jouw merk kan dit voor enorme groei zorgen en dus financiële stabiliteit binnen de organisatie.

Colin Kaepernick als atleet voor Nike

Een van de meest controversiële atleten van afgelopen tijd is Colin Kaepernick. Als atleet helpt hij Nike met het binnenharken van veel geld. Yahoo geeft aan dat Nike sinds het samenwerken een enorme boost heeft gekregen. Nike’s aandelen stegen naar verluidt met meer dan 18% sinds de aankondiging van de Kaepernick-deal, wat een spectaculaire $ 26,2 miljard toevoegt aan de Nike-schatkist en de waarde van het merk verhoogt tot bijna $ 146 miljard. Toen Nike de ondertekening aankondigde, werkte de gok op Kaepernick, zelfs nu president Trump meeging over de controverse dat Kaepernick een knie nam, beter dan verwacht. Het nieuws over de toegenomen waarde van Nike komt op de hielen van het bedrijf dat klaar is met de release van een kenmerkende schoen, die naar verwachting in december wordt uitgebracht. Hij droeg vermoedelijk afgelopen weekend de kenmerkende schoen toen hij zijn eigen training hield, waarbij hij de oorspronkelijke locatie in Atlanta, die door de NFL was opgezet, omzeilde.

Nike & Sponsordeals

Het Nike Inc. imperium is gebouwd uit de goedkeuring van topsporters. In Amerika noemen ze het endorsements spelers die een bepaald product aanprijzen en zeggen er achter te staan. Deze zeer veel gebruikte marketingstrategie is iets waar Nike heel veel gebruik van maakt. Ze hebben spelers als Cristiano Ronaldo, Lebron James, Michael Jordan & tiger woods aan zich weten te binden. Dit is pas een topje van de ijsberg van het scala aan atleten dat zich verbindt met Nike. In vroegere jaren waren het altijd sporters die in de sport die zij deden uitblinken en ook voor alleen die sport reclame maakten maar tegenwoordig heeft nike ook Lifetime deals.

Lebron James & Nike:

Lebron james is begonnen als jonge atleet met het promoten van Nike Basketbalschoenen en het hele Nike basketball merk. Als jonge jongen op de middelbare school was hij al een enorm grote atleet en ster. na zijn jaren als jong idool sloot hij een deal met de Cleveland Cavaliers in de NBA. Hij kreeg van Nike zijn eigen schoenen en kleding daarnaast hebben ze een apart logo voor hem ontworpen en is het onuitgesproken doel om van Lebron een merk te maken zoals ze van Michael jordan hebben gedaan. Toch is er iets aparts met Lebron aan de hand want hij werd als een van de eerste atleten ooit gevraagd voor een lifetime deal met Nike. Dit contract heeft Lebron getekend en hiervan kan hij 1 miljard aan inkomsten verwachten voor zijn 60ste verjaardag. Voor Nike levert het contract nog veel meer op aangezien ze een meervoudige wereld sporter van het jaar aan hun kant hebben staan en de producten van james al jaren super verkopen met enorme marges. Vraag jezelf de volgende keer eens af of de schoenen die jij koopt nu echt zo geweldig zijn ofdat je bent verleid door een idool van jou!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *