Business Ondernemen Trends Weetjes

Hoe pak je een online marketing campagne het beste aan?

Als je een bedrijf hebt kun je tegenwoordig niet meer zonder een online marketing campagne. Het klinkt misschien makkelijk om een idee voor een campagne te bedenken en online te gooien, alleen zul je hier weinig tot geen gewenste resultaten mee behalen. Een goede voorbereiding is het halve werk! Maar hoe pak je dit aan? 

Schrijf een marketing plan

Om goed voorbereid te starten met je online marketing campagne, moet je een goed marketing plan schrijven. In een marketing plan focus je op je concurrenten en de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf. Door middel van een externe analyse kun je goed de bedreigingen en kansen van jouw bedrijf in kaart brengen. Daarnaast analyseer je je bedrijf ook intern om de zwakke en sterke punten te begrijpen. De interne en externe analyse vat je samen in een SWOT-analyse, ook wel de sterkte-zwakteanalyse genoemd. Op basis van je antwoorden in je SWOT-analyse, kun je marketingdoelen opstellen voor jouw campagne. Goede marketingdoelen formuleer je met de SMART-methode. Dit betekent dat jouw doelen specifiek, meetbaar, ambitieus, realistisch en tijdsgebonden moeten zijn. 

Stel je online marketing campagne samen

Door een goed marketing plan te schrijven, heb je een stevige basis gelegd voor jouw online marketing campagne. Nu is het belangrijk dat je een doelgroepanalyse doet om jouw doelgroep te begrijpen en goed in kaart te brengen. Je kijkt bij een doelgroepanalyse naar wie jouw doelgroep is, waar zij behoefte aan hebben en hoe je hen het beste kunt bereiken. Wanneer je dit op papier hebt staan, is het slim om een persona te creëren. Een persona is een gedetailleerde beschrijving van jouw ideale klant. Door een persona te creëren kun je beter in de huid van je doelgroep kruipen en jouw campagne goed op hun behoefte en wensen aansluiten.

Breng jouw boodschap de wereld in!

Met een marketing plan en een doelgroepanalyse heb je al een groot deel van het werk gedaan. Nu ben je klaar om jouw campagne zelf te gaan bedenken en uit te werken. Welke boodschap wil je overbrengen, hoe ga je dat doen en waar ga je dit doen? Alle drie deze vragen zijn te beantwoorden door middel van je marketingplan en doelgroepanalyse. Na het vaststellen van je boodschap en je aanpak, is het slim om een contentkalender te maken. Met een contentkalender plan je voor jezelf je posts in, waardoor je consequent en frequent kunt posten om jouw campagne zo zichtbaar mogelijk te maken. 

Meten is weten

Wanneer je online marketing campagne even online heeft gestaan, is het werk nog niet voorbij. Om te weten hoe goed jouw campagne heeft gewerkt, analyseer je je resultaten. Afhankelijk van de marketingdoelen die je in je marketing plan hebt gesteld, kun je na je resultaten analyse vaststellen of je jouw SMART-doel(en) hebt gehaald. Op basis van je resultaten kun je ook bekijken wat je bij je volgende online marketing campagne kunt verbeteren om (nog) betere resultaten te behalen. Vind je het lastig om je eigen online marketing campagne op te stellen? Online marketing advies kan je hier goed bij helpen!  

Similar Posts

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *