Veel ondernemers vragen zich af hoe interessant offline marketing inzet nog is voor een bedrijf. Wie aan marketing denkt, zal tegenwoordig denken aan de meest geavanceerde digitale strategieën om de doelgroep te benaderen. Hier gaat vrijwel het gehele budget naar toe. Helaas laten veel bedrijf door deze keuze vaak een belangrijke kans liggen. Daarom geven we je in dit artikel het antwoord op de vraag hoe interessant offline marketing inzet nog is voor je bedrijf.
Wat is het basisprincipe van marketing?
Laten we voor het antwoord op de bovenstaande vraag weer even terug gaan naar het basisprincipe van marketing: Het op het juiste moment aanbieden van een product of dienst dat van duidelijke toegevoegde waarde is voor een specifieke doelgroep en hiermee een bepaalde behoefte op een perfecte manier kan invullen. Uit deze definitie kun je opmaken dat de sleutel voor succes op dit gebied wordt gevormd door het creëren van aandacht. Een succesvolle organisatie is zichtbaar op de plekken waar de doelgroep zich bevindt. Maar waar bevindt de doelgroep zich?
Bewegingen op marketinggebied
De digitalisering van onze maatschappij heeft gezorgd voor een duidelijke beweging op marketinggebied. Niet zo gek lang geleden probeerde vrijwel ieder bedrijf de aandacht op zich probeerde te vestigen door middel van krantenadvertenties, het verspreiden van brochures en het ophangen van vlaggen. Van dit rijtje is alleen het ophangen van vlaggen tijdloos gebleken. Als antwoord op het toenemend gebruik van digitale middelen heeft er een beweging plaatsgevonden op marketinggebied. Het lezen van de krant en de brochures heeft plaats gemaakt voor het gebruik van digitale devices. Dit betekent echter niet dat offline marketing inzet volledig aan de kant geschoven kan worden. Hoewel we het ons nauwelijks beseffen, zijn er momenten dat we ook wel eens niet digitaal verbonden zijn, dus onze laptop, tablet en telefoon uit hebben. Dit benadrukt dat offline marketing nog altijd erg interessant zijn voor bedrijven.
Online- en offline marketing combineren
Uit het bovenstaande kun je gerust de conclusie trekken dat het een prima keuze is om online- en offline marketing te combineren. Offline marketing is immers uitstekend inzetbaar in combinatie met online marketing en kan zelfs de inzet van digitale marketing inzet aanvullen of versterken. Vlaggen bedrukken is bijvoorbeeld een prima keuze om de herkenning van een bedrijf te vergroten of een nieuw aanbod van extra promotionele waarde te voorzien. Op deze manier ontstaat er een kracht van herkenning. Deze kracht is lastig te meten maar neem van ons aan dat dit van grote waarde is. De inzet van dit soort offline marketing inzet is nog altijd zeer interessant voor bedrijven. Deze waarde mag niet onderschat worden als je als ondernemer uitsluitend genoegen neemt me het beste resultaat.