Ondernemen

Vergeet deze vaak over het hoofd geziene aspecten van je bedrijfsplan niet

Het schrijven van een formeel businessplan is een belangrijke stap voor elke nieuwe onderneming. Geen twee bedrijfsplannen zullen precies hetzelfde zijn. Toch zijn er een aantal belangrijke items die elk plan zou moeten hebben, ongeacht de branche. Je leest ze hier!

Een aanzienlijk marketing budget

Met de opkomst van sociale media denken we vaak dat het goedkoper is om ons product of onze dienst op de markt te brengen dan het in werkelijkheid is. Veel beginnende oprichters nemen simpelweg niet genoeg geld op in hun marketingbudget omdat ze denken dat hun inspanningen op het gebied van sociale media voldoende zijn. Helaas is dat vaak niet zo, en zal je moeten denken aan campagnekosten, zoals het bedrukken van flyers of op een beurs staan. Hiernaast moet je niet alleen aan marketing voor nieuwe klanten denken, maar ook bestaande klanten. Je kunt bijvoorbeeld persoonlijke pasjes laten bedrukken als klantenkaarten of laat je bestaande klanten nieuwe klanten werven door middel van giftcards. Ook hiervoor kun je een digitaal pasje maken wanneer je een webshop hebt!

Personeel aannemen

Veel beginnende oprichters zijn zo gepassioneerd over het starten van hun bedrijf of organisatie dat ze niet beseffen dat ze het niet alleen kunnen. In plaats van voldoende geld op te nemen in hun budget en bedrijfsplan voor het werven en aannemen van personeel, doen ze alles zelf en raken ze opgebrand. In het bedrijfsleven is het van cruciaal belang om een ​​team samen te stellen. Zelfs als het grotendeels uit parttimers of ZZP’ers bestaat. Denk bij het aannemen van personeel ook aan verzekeringen, dat ze vakantie zullen nemen en je kunt eventueel pasjes bedrukken om ledenpassen te maken.

Je ideale klant

Nieuwe entrepreneurs hebben passie en ambitie. Dit zijn positieve eigenschappen, maar ze kunnen in de weg zitten als het businessplan niet duidelijk de ideale klant heeft gedefinieerd. Je product kan nooit iedereen aanspreken. Zoek daarom goed uit wie jouw klant moet zijn en hoe je hem of haar bereikt.

Similar Posts

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *