Wil je graag meer bezoekers naar je website trekken? Dan is het zaak dat je aan zoekmachine optimalisatie doet, oftewel: SEO. Dit kun je voor een groot deel zelf doen, maar als je snelle en (vooral) sterke resultaten wilt kun je er ook een online marketing bureau zoals Doublesmart voor inschakelen. In deze blog lees je alvast enkele SEO tips waar je zelf mee aan de slag kunt gaan. Ben je niet tevreden over de resultaten? Dan is het toch slimmer om een professional zoals Doublesmart in te schakelen.
Doe een zoekwoordenonderzoek
Dit is misschien wel het allerbelangrijkste aspect van SEO, en de eerste stap die je zult moeten nemen als je meer verkeer naar je website wilt trekken. Een goede SEO strategie begint namelijk met de teksten op je website, en om deze te schrijven moet je eerst weten welke zoekwoorden (anchors) je in die teksten moet verwerken. Om ideeën op te doen kun je in Google bepaalde zoekwoorden intikken, waarna er suggesties verschijnen. Kies de termen die het meest van toepassing zijn op wat je te bieden hebt. Daarna moet je checken hoeveel concurrentie er op deze zoekwoorden zit, en hoe vaak er daadwerkelijk op gezocht wordt. Dit kun je doen met diverse programma’s (meestal betaald), maar een online marketing bureau zoals Doublesmart kan dit ook voor je uitzoeken.
Als je eenmaal de juiste zoekwoorden hebt geselecteerd ga je je website op basis daarvan indelen, en de pagina’s de juiste naam en teksten geven. Dit gaat je al een eind op weg helpen bij het verkrijgen van een hogere positie in Google.
Doe aan linkbuilding
Ook dit is iets waar je makkelijk zelf mee kunt beginnen, maar waar je veel grotere resultaten mee boekt als je een online marketeer inschakelt. Linkbuilding houdt in dat je zoveel mogelijk relevante links van andere websites naar de jouwe krijgt. Google beloont websites met veel backlinks immers met een hogere ranking, hun content is immers relevanter. Benader blogs met de vraag of ze over je willen schrijven, verstuur persberichten naar instanties met een (nieuws)website of vraag aan bedrijven met een vergelijkbare doelgroep of ze aan linkruil willen doen. Heeft dit niet voldoende effect? Dan kun je ervoor kiezen je linkbuilding uit te besteden aan Doublesmart. Zij regelen dan alles voor je, van het kiezen van de juiste zoekwoorden tot het schrijven van de tekst, en natuurlijk het plaatsen van het artikel op een relevante website.
Conversie-optimalisatie
Wist je dat bezoekers snel afhaken als een website te traag is of wanneer ze de juiste informatie niet snel genoeg kunnen vinden? Het is dan ook aan te raden om aan conversie-optimalisatie te doen, waarbij je checkt wanneer potentiële klanten precies afhaken of wegklikken. Je kunt dit eenvoudig checken via je Google Analytics dashboard. Over het algemeen komt het erop neer dat je het proces van call-to-action zo helder en eenvoudig mogelijk moet maken, zodat mensen daadwerkelijk een aankoop doen of contact opnemen. Weet je zelf niet hoe je dat doet, of ben je op zoek naar meer SEO tips? Schakel dan een online marketeer in, bijvoorbeeld via het bovengenoemde Doublesmart.