Op het moment zijn er weinig experts op het gebied van salaris administratie. Salarisadministrateurs zijn namelijk zeer schaars, wat het geval is op verschillende niveaus: starter, junior, medior, senior en teamlead. Dit heeft een paar redenen. Zo is salarisadministratie een niche die nog altijd relatief onbekend is. Ook zijn de salarisadministrateurs niet van het wisselen van banen, gemiddeld blijven ze 9 tot 10 jaar werkzaam bij dezelfde werkgever. Het aanbod van salarisadministrateurs is daardoor dus erg schaars. Eventueel kun je in plaats van een specialist een contract aanbieden een samenwerking aangaan met Salure zodat je salarisadministratie alsnog geregeld wordt. Zoek je zelf nog werk? Je zou je dan om kunnen laten scholen tot salarisadministrateur om te profiteren van de schaarste!
Wat is een salarisadministrateur?
Een salarisadministrateur is verantwoordelijk voor de verwerking van de lonen van werknemers in een bedrijf of organisatie. Afgezien van het uitgeven van betalingen, is het ook de taak van de salarisadministrateur om belastingen en andere inhoudingen te controleren, te verwerken, een georganiseerde gegevensregistratie bij te houden en bij te houden, te reageren op vragen en problemen op te lossen, en de werkuren van werknemers te tellen. Bovendien moet een salarisadministrateur efficiënte aandacht voor detail hebben, aangezien de meeste taken nauwkeurigheid en snelheid vereisen. Het is ook essentieel om te allen tijde te communiceren en te coördineren met teamleden.
Wat zijn de verantwoordelijkheden van de salarisadministrateur?
Hier zijn voorbeelden van verantwoordelijkheden van cv’s van echte salarisadministrateurs die typische taken vertegenwoordigen die ze waarschijnlijk in hun functie zullen uitvoeren:
- Beheer het verlofproces voor de loonadministratie en beheer de relatie met externe leveranciers om een soepel proces te verzekeren.
- Beheer boekhouding, kasbeheer, afstemmingen, prognoses, uitgaande, uitgaande en salarisadministratie voor een personeelsbestand.
- Beheer audit/correcties en distributie aan het einde van het jaar.
- Projectbeheer van uitbesteding van salarisadministratie, consolidatie van leveranciers en vereenvoudigingsinitiatieven.
- Beheer directe stortingsrekeningen van medewerkers en start indien nodig terugboekingen.
- Beantwoorden en oplossen van salarisvragen voor werknemers met betrekking tot vakantiegeld, overuren en het correct invullen van formulieren.
- Assisteren bij salariscontroles voor elke betalingscyclus, assisteren bij het testen van tijd, afwezigheid en updates van het salarissysteem.
Welke vaardigheden moet een salarisadministrateur hebben?
Misschien wel het belangrijkste persoonlijkheidskenmerk dat een salarisadministrateur heeft, zijn communicatieve vaardigheden. Een voorbeeld uit een cv zei dit over de vaardigheid: “salarisadministrateurs moeten beleid en procedures kunnen uitleggen aan collega’s en klanten.” Bovendien hebben andere cv’s erop gewezen dat salarisadministrateurs communicatieve vaardigheden kunnen gebruiken om “webinars te coördineren voor handmatige controles waarin miscommunicatie en misverstanden over evoluerende procedures en benodigdheden tussen het hoofdkantoor en de filialen worden besproken.” Een andere veel voorkomende vaardigheid voor het uitvoeren van salarisadministrateurs is de volgende: wiskundige vaardigheden. Volgens een cv van een salarisadministrateur “bevatten de taken van financiële griffiers het berekenen van kosten en het bijwerken van financiële gegevens.” Salarisadministrateurs staan ook bekend om hun organisatorische vaardigheden, die van cruciaal belang kunnen zijn bij het uitvoeren van hun taken. Als je een salarisadministrateur wilt worden, is het dus belangrijk dat je vaardig bent als het gaat om communicatie, wiskunde en organisatie.