Ondernemen

Hoe zorg je voor een leverancier met meerwaarde?

Veel organische worstelen op dagelijkse basis om een goede balans te krijgen in het inkoop en verkoopbeleid. Doel van de organisatie is om zwarte cijfers te schrijven aan het einde van het jaar. Maar om een goed en langdurig beleid hiervoor uit te zetten kost dat een hoop tijd, maken van afspraken en continue bijschrijven.

We hebben erg ons best gedaan om een goede leverancier te vinden. Dar hebben we een projectgroep voor opgericht, die zorgvuldig de beste uit de markt heeft gehaald. Dat was me nog eens een kluif, want er zijn er veel die veel beloven en in de praktijk valt het tegen wat ze kunnen. Het was een leerzame exercitie, die uiteindelijk een goede basis heeft gegeven voor ons werken.

En dan denk je dat je klaar bent

Na een tijdje toen de inkt van de contracten al lang droog was, hebben we nog eens een kijkje genomen hoe het nou gaat. Het blijkt met een aantal heel goed te gaan, maar van een aantal blijft het toch wel achter op de verwachtingen. Laat dit nou net die leveranciers die we hard nodig hebben om alles bij te benen. Goed leveranciersmanagement is dan ook een grote noodzaak. Maar hoe doe ik dat dan? Hoe kom ik tot de juiste waar ik nog jaren mee vooruit kan? En hoe krijg ik ze nou vooruit, in de richting die we allemaal willen. Het blijkt voor mij wel een halszaak want ik weet niet waar het moet beginnen. Laatst was ik op een congres en daar sprak iemand alsof het een peulenschil is. Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.

Zit ik in een gesprek en weet niet wat ik moet doen

Iemand vertelde mij dat ik een goed gesprek moest hebben. Ik had alles volgens het boekje voorbereid en wist het op eens niet meer. De leverancier keek mij glazig aan of hij water zag branden. Omdat ik het georganiseerd had moest ik aan de bak. Ik wist het echt niet meer en toen hebben we het maar over koetjes en kalfjes gehad. Gelukkig hadden we niet te veel tijd ingepland en toen de tijd om was is iedereen zijn weg gegaan. Ik ga het niet meer doen, zonder dat ik weet waar het naar toe moet. Lastig als je dat niet weet. De volgende keer laat ik mij helpen.

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *