Business Ondernemen Weetjes

Hoe voorkom je ethische onenigheden bij een bedrijfsongeval?

Helaas kan het gebeuren: er vindt een ongeval plaats binnen je bedrijf. Er is dan sprake van een bedrijfsongeval.

Als bedrijf wil je respectvol met je werknemers omgaan en voorkomen dat er een verstoorde werkrelatie ontstaat. Lees in dit artikel hoe jij je het beste kunt voorbereiden op zo’n situatie om te voorkomen dat er ethische onenigheden ontstaan.

Ga zorgvuldig om met een bedrijfsongeval

Wanneer er een bedrijfsongeval plaatsvindt, is het belangrijk om rustig en zorgvuldig te handelen. In deze situatie is een personeelslid het slachtoffer. Ook kan het gebeuren dat het slachtoffer eventuele letselschade oploopt. De eerste stap bij het zorgvuldig handelen is het observeren van de toestand van het slachtoffer. De gezondheid van de personeelsleden staat immers op de eerste plek.
Na het bedrijfsongeval is nazorg belangrijk voor beide partijen. Probeer, wanneer mogelijk, dagelijks en anders wekelijks contact te houden met het slachtoffer om de situatie te bekijken. Doe dit op een zorgvuldige en nette manier. Probeer het slachtoffer niet op te jagen of te beledigen in zijn stand van zaken. Het slachtoffer heeft de rust hard nodig.

Zoek versterking wanneer er letselschade is opgelopen

Tijdens een bedrijfsongeval kan er sprake zijn van letselschade. Personeelsleden hebben in sommige gevallen recht om een letselschadevergoeding te claimen. Wanneer een personeelslid dit doet, is het verstandig om er een derde, onafhankelijke persoon bij te betrekken die kennis over letselschade claimen heeft. Deze persoon kan beide partijen ondersteunen en juridisch bekijken wat de beste oplossing is. Jij kunt het bijvoorbeeld niet eens zijn met deze oplossing, terwijl het personeelslid er wel wettelijk recht op heeft.

Was de claim een ethische keuze?

Letselschadevergoeding claimen kan soms ook een ethische keuze zijn. Dit zou kunnen komen doordat er geen fijne werksfeer is of een gespannen sfeer heerst. Wanneer dit het geval is, is het belangrijk om zelf na te gaan waarom de vergoeding is ingediend. Bekijk de relatie tussen jou en het personeelslid. Probeer vervolgens de relatie te verbeteren, zodat er geen onenigheden ontstaan die de relatie op lange termijn kunnen beschadigen.

Zorg voor een sterke en eerlijke band met je personeelsleden

Eerder werd er vermeld dat de relatie zo goed mogelijk hersteld moet worden bij een bedrijfsongeval. Eigenlijk ben je in deze situatie een stap te laat. Om dit te voorkomen kun je er nu al voor zorgen dat de relatie tussen jou en de personeelsleden sterk en eerlijk is. Doe dit door een luisterend oor te bieden. Luister naar de verhalen en klachten van de personeelsleden en geef hen daar een eerlijk en goed antwoord op. Zorg dat ze hun hart kunnen luchten, zodat ze zich gewaardeerd en gehoord voelen.

Similar Posts

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *