Ondernemen

5 tips om te adverteren, ook in tijden van crisis

Momenteel gaat het aardig wat bedrijven voor de wind, maar een crisis ligt altijd op de loer. Dit heb je recent nog kunnen zien in de coronacrisis. Het ene na het andere bedrijf viel om. Natuurlijk zijn dit uitzonderingen, maar het is vaak een onvoorziene samenloop van omstandigheden die voor een faillissement zorgt. Dat er ooit weer een economische crisis komt, staat vast. En dan krijg je het zwaar als ondernemer. Niemand weet zeker of je het hoofd boven water kunt houden, maar je kunt je wel goed voorbereiden. Onder meer op het gebied van adverteren. In dit artikel staan vijf handige tips om ook in moeilijke tijden lekker bezig te blijven.

Blijven adverteren

Het is zeker niet verstandig om te gaan bezuinigen op de advertenties. Het is namelijk niet zo dat consumenten tijdens een economische crisis die acht jaar duurt ook acht jaar lang geen spullen meer kopen. Dit blijft nodig, waardoor je als ondernemer nog steeds aan je omzet kunt komen.

Een goede manier, met of zonder crisis, is Google adverteren. 95% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine. Als jouw Google Ads hiertussen staan, is de kans groot dat er meer bezoekers op je website komen. En meer bezoekers betekent meer klanten.

Kansen spreiden

Je hoeft natuurlijk niet al je geld op één paard te zetten, zelfs niet als dat paard naar de naam Google luistert. Er zijn meer zoekmachines, zoals Bing. Het marktaandeel is weliswaar een heel stuk kleiner, maar als je 5% van de gebruikers van internet bereikt, doe je het nog altijd zeer goed.

Bing adverteren betekent dat je gebruik maakt van het advertentieplatform van Microsoft, waar Bing onderdeel van is. Veel bedrijven kiezen ervoor om Google Ads en Microsoft Ads te combineren, om het bereik zo groot mogelijk te krijgen.

Vergeet de lokale markt niet

Mensen die lokaal kopen, zijn ontzettend trouw. Ze vernemen hun nieuws uit de lokale media, gaan liever naar de plaatselijke groenteboer dan de grote supermarkt even verderop, en hebben volop vertrouwen in alles uit de buurt, dus ook in jouw onderneming.

Lokaal adverteren is ontzettend belangrijk. Dit kun je doen met advertenties in lokale kranten, maar ook door fysiek aanwezig te zijn, bijvoorbeeld tijdens evenementen in de buurt.

Gebruik je creativiteit

Het is een feit dat het beter is om je marketingbudget niet terug te schroeven, maar er zijn situaties waarin het niet anders kan. Geen goed nieuws, maar ook niet per se slecht nieuws. Je kunt immers je creativiteit aanspreken. Met minder geld valt er nog altijd een hoop te bereiken.

Er zijn genoeg bedrijven die je zijn voorgegaan, met daartussen grote namen zoals Amazon. Zij verhoogden de omzet tijdens de kredietcrisis. En dat met een flink lager budget.

Uitbreiden

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien. In tijden van crisis ga je juist meer doen aan marketing en adverteren. De kansen liggen er, je hebt alleen het lef nodig.

Similar Posts

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *