Financieel

Hoe kun je het beste klantgegevens en transacties van klanten monitoren?

Als financiële instelling heb je de verantwoordelijkheid om te voldoen aan verschillende wet- en regelgeving om de veiligheid van hun zaken te waarborgen. Het is belangrijk om nieuwe klanten nauwlettend in de gaten te houden en ze te screenen voordat ze geaccepteerd worden. Bovendien is het cruciaal om dagelijks de klantgegevens en transacties van bestaande klanten te monitoren, zodat je altijd de juiste beoordeling maakt en de beste beslissing kunt nemen. Maar hoe kun je het nu het beste klantgegevens en transacties monitoren?

Stel duidelijke risicocriteria vast

Een financiële instelling moet duidelijke risicocriteria vaststellen om te bepalen welke klantgegevens en transacties ze moet monitoren. Zo moet een klant die regelmatig grote transacties uitvoert of in een risicovol land woont waarschijnlijk nauwer worden gemonitord dan een klant die af en toe kleine transacties uitvoert. Door duidelijke risicocriteria vast te stellen, kunnen je als financiële instelling je middelen effectiever inzetten en je concentreren op de klanten en transacties die het meest waarschijnlijk risico’s met zich meebrengen. Daardoor werk je gerichter en efficiënter.

Controleer de identiteit van de klant regelmatig

Het is zeer verstandig om als financiële instelling de identiteit van je klanten regelmatig te controleren, vooral als er sprake is van verdachte activiteiten. Dit kan je doen door gebruik te maken van biometrische verificatie, zoals bijvoorbeeld gezichtsherkenning of vingerafdrukscans. Door de identiteit van de klant regelmatig te controleren, kunnen je als financiële instelling de kans op fraude verminderen en de veiligheid van je klanten verbeteren. Het levert wel extra werk en investering op, maar het is wel een belangrijk punt.

Investeer in de juiste software

Is het bij jouw financiële instelling gebruikelijk om voor de dagelijkse monitoring van de klantgegevens en transacties van bestaande klanten te moeten schakelen tussen allerlei bronnen, systemen en applicaties? Dan maak je het jezelf moeilijker dan noodzakelijk is. Investeren in de juiste software kan je leven een stuk makkelijker maken. Een goed voorbeeld hiervan is KYC software, die zaken als transactiemonitoring, remediation en alerting een stuk eenvoudiger maakt. Het Invenna KYC platform breng al je klant- en transactiedata namelijk samen tot één uniek en compleet klantbeeld. Het platform heeft een flexibel datamodel waarmee je zelf alle gewenste databronnen verbindt en eenvoudig de gegevens en transacties klanten ontsluit.

Transacties in real-time analyseren

Het is belangrijk om transacties zo veel mogelijk in real-time te analyseren om verdachte activiteiten snel te detecteren. Dit kan worden bereikt door gebruik te maken van geautomatiseerde systemen die transacties in real-time analyseren en waarschuwingen genereren als er verdachte activiteiten worden gedetecteerd. Door transacties in real-time te analyseren, kunnen je snel reageren op potentiële risico’s en fraude voorkomen voordat dit zich voordoet.

Naast deze zaken is natuurlijk cruciaal dat medewerkers goed getraind zijn in het monitoren van klantgegevens en transacties. Medewerkers moeten zich bewust zijn van de risicocriteria van de instelling waar ze voor werken en weten hoe ze verdachte activiteiten kunnen detecteren en rapporteren. Door medewerkers goed op te leiden, kun je de kwaliteit van je dienstverlening verbeteren. Ook dit is dus een belangrijke schakel in het grotere verhaal.

Similar Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *