De Nederlandse arbeidsmarkt ligt al langere tijd overhoop; er is veel meer aanbod dan vraag. Deze situatie is een uitzonderlijke, en het lijkt erop dat bedrijven bijna bij nieuwe kandidaten moeten solliciteren in plaats van andersom. Natuurlijk heeft de coronacrisis hier een groot aandeel in gehad, maar in de nieuwste lichting onder de sollicitanten is ook overduidelijk een verandering te merken. Zo zijn de millennia die opmars maken richting de arbeidsmarkt, zich bijvoorbeeld veel bewuster van maatschappelijke problemen zoals het milieu. Het is dus zaak dat jouw bedrijf ‘outstanding unique sellingpoints’ heeft; maar welke? We nemen er graag een paar met je door; heb je weer een streepje voor op je concullega’s!
Bedrijfscultuur en values
In de recruitment technieken van vandaag komt een hoop aan bod, alles om de juiste werknemer op de juiste positie te krijgen, en potentiële werknemers over te halen. Een van de juiste dingen om te doen op dit moment, is het benadrukken van je bedrijfscultuur en waarden in een recruitment advertentie. Milennials en andere jonge professionals hechten veel waarde aan een positieve bedrijfscultuur en een werkplek die aansluit bij hun persoonlijke waarden. Zorg ervoor dat de cultuur duidelijk wordt vermeld, in de vacature, op de website of via social media kanalen!
Benadruk jullie ‘groen-moet-je-doen’-insteek
Milieubewustzijn is een belangrijke factor geworden voor veel sollicitanten, vooral onder de jongere generaties. Laat potentiële kandidaten zien dat jouw bedrijf zich inzet voor duurzaamheid en groene praktijken! Hebben jullie bijvoorbeeld enkel duurzame eet-opties in de kantine, of mogen werknemers gratis een elektrische auto opladen (met een paal van Reithpower, bijvoorbeeld)? Krijgen werknemers een beloning wanneer ze het openbaar vervoer gebruiken in plaats van een auto, of hebben jullie een groter maatschappelijk doel? Benadruk het dan in je wervingscampagne, en laat zien hoe belangrijk dit voor jullie is!
Work-life balance
Voor veel kandidaten die op zoek zijn naar een baan is een goede balans tussen werk en privé van groot belang. Als werkgever is het belangrijk om aan te stippen dat privé altijd op één komt. Zo kan je bijvoorbeeld adverteren met flexibele werkschema’s, de opties om thuis- en op kantoor werken te combineren, of zelfs voorstellen dat werknemers 40 uur in 4 dagen doen in plaats van 5. Het is verstandig om deze voordelen zo duidelijk mogelijk naar voren te laten komen, zodat kandidaten weten dat jouw bedrijf aandacht heeft voor hun welzijn.