Ben je ook op zoek naar nieuw personeel; net zoals eigenlijk alle bedrijven in Nederland? Dan ben je er waarschijnlijk al achter dat het lastig is om goed personeel te vinden in deze arbeidsmarkt. Er zijn natuurlijk verschillende opties waaruit je kan kiezen. Je kunt zelf advertenties uitschrijven en deze pushen op al je kanalen, maar je kunt ook het werk uitbesteden aan een recruiter of een recruitmentbureau. In dit artikel vergelijken we beide.
Hoeveel werk heb je aan het inhuren van een recruiter?
Aan een recruiter heb je natuurlijk minder werk. Je moet een recruiter briefen over welk soort profiel je zoekt. Maar omdat recruiters meestal werken in een vast werkgebied hebben ze dus al veel kennis over bepaalde beroepen, waardoor ze heel goed weten op welke eigenschappen ze moeten selecteren. Omdat zij dit volledig van je overnemen, kun jij je volledig focussen op je andere werkzaamheden. Je kunt zo je volledige teamsamenstelling aan recruiters overlaten.
Hoeveel werk heb je aan zelf vacatures uitzetten en pushen?
Veel mensen denken dat ze alleen een vacaturetekst hoeven te schrijven en dat de sollicitaties dan zullen binnenstromen. Helaas is dit niet het geval. Na het schrijven van een vacaturetekst, moet je deze vaak pushen op al je social-mediakanalen. Dit neemt niet zo veel werk in beslag, maar als dit niet werkt, moet je overschakelen op je vacature pushen op LinkedIn en andere vacaturesites. Op LinkedIn kun je ook, tegen betaling, berichtjes sturen naar potentiële kandidaten. Dit is allemaal niet zoveel werk, maar alles bij elkaar geteld begint dit toch op te lopen.
Zeker als je bijvoorbeeld een vacature voor een interim baan open hebt staan, bijvoorbeeld voor een vervanging bij zwangerschapsverlof, kan dit veel werk zijn. Zéker omdat je dan ook nog eens tijd moet rekenen voor de sollicitaties.
Wat zijn de prijsverschillen?
We moeten eerlijk zijn: een recruiter of een samenwerking met een recruitmentbureau kost wat. Meer dan als je zelf op zoek gaat naar nieuw personeel. De exacte prijs van een samenwerking is afhankelijk van de recruiter of het bureau waarmee je samen gaat werken.
Wel is het belangrijk om rekening mee te houden dat alle tijd die je zelf in de zoektocht steekt naar nieuw personeel, ook een prijs heeft. Je hebt zo minder tijd om je te focussen op je basiswerkzaamheden. Daarbij kunnen advertenties op vacaturesites flink in de papieren lopen.
De keuze is dus aan jou. Je kunt er ook altijd voor kiezen om eerst zelf te proberen een vacature te vullen, voordat je besluit samen te werken met een recruiter. Alvast veel succes gewenst in de zoektocht naar nieuw personeel!