Als je een onderneming wilt starten, is de branding van een merk heel belangrijk. Daarbij is het merkenrecht ook van belang. Merkenrecht is het totaalplaatje van wetten, regels, eisen en rechtspraak die de rechten op een merk vaststellen. Gezien het merk een van de belangrijkste dingen is van je onderneming, is het handig om hier genoeg kennis over te hebben. Hoe werkt het merkenrecht en hoe kan ik mijn merk het beste registreren? Je leest het allemaal hieronder!
Wat is het (doel)?
Het merkenrecht is onderdeel van intellectuele eigendomsrecht. Dat klinkt misschien vaag, maar dit intellectuele eigendomsrecht gaat puur om rechten op intellectuele creaties. Een van deze creaties kan dus onder andere een merk zijn.
Het hoofddoel is merkbescherming. Merken zijn cruciaal om producten of diensten van elkaar te kunnen onderscheiden. De diversiteit in merken maakt het voor de klant makkelijker om te zien wat ze wel of niet willen. Om af te wenden dat iemand anders jouw tekens als merk gebruikt, is het van belang om jouw merk te registreren.
Registreren, hoe werkt dat dan?
Je kan jouw merk deponeren en registeren door Merkenbureau Registreermijnmerk. Dit merkenbureau is gelieerd aan CKH Advocaten. Zij werken samen om jouw merk zo goed mogelijk te beschermen. Door jouw merk te laten deponeren en registreren zorg je ervoor dat jouw merk bewaakt en gehandhaafd wordt. Zo wordt jouw merk ultiem beschermd.
Wat van mijn merk kan ik registreren?
Gezien merken diverse constructies hebben, is het belangrijk om over elk aspect van het merk na te denken. Zo kunnen zowel woorden en/of cijfers, logo’s, vormen, kleuren als klanken geregistreerd worden. Door achter deze aspecten aan te gaan en jouw merk te registreren, voorkom je conflicten met andere merken en weet je zeker dat jouw merk op juridisch vlak is goedgekeurd.
Moet het echt?
Wellicht klinkt het registreren van jouw merk als veel gedoe. En misschien denk je bij jezelf: “Moet het echt?”. Het antwoord hierop is simpel: als je je merk wilt behouden.. JA! Want na registratie mogen anderen jouw merk niet gebruiken. Dit recht is dan geldig voor 10 jaar, dus niet voor altijd. Het is daarom handig om dit in de gaten te houden, zodat je je merk eventueel na die 10 jaar kan verlengen.