Je overweegt om een incassobureau in te schakelen voor het innen van “complexe” vorderingen. Dan wil je niet te maken hebben met slechte incassobureaus, aangezien het om grote bedragen kan gaan. Diploma’s en vergunningen zijn niet vereist om een incassobureau te openen. Als je incassant onjuiste facturen probeert te innen, ongewenste druk op klanten uitoefent of een hoge vergoeding vraagt, ben je verder van huis.
Nederland heeft zo’n 850 deurwaarders en incassobureaus. In dit artikel geven wij tips hoe je een goed incassobureau kunt inschakelen en waar je op moet letten.
1. Er is een derdenrekening
Waar je allereerst op moet letten is dat het incassobureau een derdenrekening heeft. Een goed incassobureau heeft een derdenrekening waarop debiteuren een openstaande factuur moeten overmaken. Deze derdenrekening is een aparte rekening die niet kan worden “verwoest” in het geval van een plotseling faillissement van een agentschap. Zo is het geld dat uw debiteur overmaakt naar het incassobureau veilig.
2. Het bureau past de door de wet voorgeschreven rente toe
In Nederland geldt sinds 2012 een vaste rente, volgens welke incassobureaus consumenten in rekening kunnen brengen bij het opeisen van openstaande rekeningen. Ze zijn vastgelegd in de vergoedingenwet (WIK):
• Dit is 15% van de eerste 2.500 euro aan vorderingen
• Voor de volgende vorderingen van € 2.500 is dit 10%
• Voor de volgende € 5.000 vorderingen is dit 5%
• En voor de volgende vorderingen van € 190.000 is dit 1%
3. Transparantie en bevoegdheden worden goed gecommuniceerd
Een incassobureau is niet altijd een deurwaarder. AGIN Otten incassobureau Heerlen, is dit bijv. wel. Als de instelling de indruk probeert te wekken dat ze wettelijk bevoegd is om je tot betaling te dwingen, wordt je misleid. Incassobureaus werken veelal op basis van een minnelijke schikking. Dit betekent dat in handig klantcontact met de debiteur wordt gezocht naar een geschikte manier om de openstaande factuur te berekenen. Het uiteindelijke doel is dat je de schulden van de klant ontvangt én de klant behoudt.
4. Gemakkelijk toegankelijk
Bekijk vooraf hoe goed je contact kunt opnemen met het incassobureau. Kun je ze bellen van 8.00 tot 17.00 uur, of werken ze pas na 13.00 uur en zijn ze alleen bereikbaar via het mobiele nummer? Bel altijd van tevoren en kijk hoe snel je iemand kunt doorverbinden.
5. Je hebt een goed idee hoe het dossier eruit ziet
Een goed incassobureau werkt met een online systeem waarin je altijd de voortgang van het dossier kunt volgen. Zo weet je precies wanneer het contact tot stand is gekomen en welke e-mails zijn verzonden. Het geeft je begrip en gemoedsrust.