Business Ondernemen Trends Weetjes

Zakelijke kantoorruimte trends in 2021 voor Nederlandse kantoren

Terugkijkend op wat er de afgelopen 12 maanden is gebeurd, bedenken architecten over de hele wereld hoe het kantoor eruit zal zien – en werken – terwijl we het nieuwe jaar ingaan.

De grote vraag is: hoe kunnen onze werkomgevingen werken op afstand en fysieke afstand het beste ondersteunen zonder de productiviteit en het welzijn van mensen in gevaar te brengen?

Volgens trendvoorspellers zullen videoconferencing en duurzaamheid een sleutelrol spelen in het kantoor van 2021 in Nederland.

1. Resimeriaal ontwerp

Resimeriaal ontwerp combineert residentiële en commerciële kenmerken om werknemers zich thuis te laten voelen in de werkruimte. De trend ontstond toen Millennials en Gen Z – de mensen die zijn opgegroeid met technologie en bekend zijn met het idee om altijd en overal te werken – de meerderheid van het personeelsbestand begonnen te vormen.

Covid-19 katalyseert deze trend. Verwacht in 2021 decoratieve accenten die verband houden met de woonomgeving en comfortabele meubels, met name in breakout-ruimtes.

Bijzondere kenmerken zijn onder meer:

  • Mix van texturen/silhouetten
  • Natuurlijk licht/omgevingsverlichting
  • Wollen vloerkleden, grote ramen met gordijnen
  • Klassieke kamerplanten
  • Comfort
  • Duurzame bekleding
  • Natuurlijke vezels.

2. Voorziening van videoconferentie in de kantoorruimtes

Volgens onderzoek van PwC verwacht meer dan de helft van de leidinggevenden in de nabije toekomst werken op afstand aan te bieden en wil de meerderheid van de werknemers ten minste parttime thuiswerken. Dus als we op kantoor zijn, hebben we waarschijnlijk regelmatig contact met externe medewerkers. Nu verspreide teams de norm worden, zal videoconferentie een cruciale rol spelen bij het onderhouden van verbinding en het faciliteren van samenwerking.

De fysieke omgeving zal zich moeten aanpassen aan schermen, camera’s en microfoons, zodat teams videoconferenties ten volle kunnen benutten.

Verwacht te zien:

  • Slimme interactieve whiteboards
  • Camera’s en microfoons die automatisch inspelen op luidsprekers
  • Meerdere schermen voor grote interne vergaderingen
  • Herconfiguraties op basis van akoestische behoeften.

4. Kantoren met een geheel nieuw ontwerp

Veel kantoormedewerkers plaatsten direct na de corona uitbraak perspex- of glazen schermen om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Sommige ontwerpers overwegen nu echter ontwerp gestuurde opties die fysieke afstand nog steeds mogelijk maken, maar die a) visueel aantrekkelijker zijn en b) een meer haalbare langetermijnoplossing zullen zijn. 

De uitdaging is om manieren te bedenken om de ruimte samen in te delen die de infectiebeheersing niet belemmeren of de aantrekkingskracht en functionaliteit van de ruimte in gevaar brengen. Werknemers moeten zich uiteindelijk veilig voelen, maar ze willen zich ook verbonden voelen met hun werkplek. Een kantoorruimte huren Amsterdam of een volledige kantoor huren Amsterdam kan ook nog als je op zoek bent naar een geheel nieuw kantoor voor op de korte termijn. 

5. Duurzame kantoren

Het talent van vandaag geeft prioriteit aan werkgevers wiens morele waarden overeenkomen met die van hen, vooral als het gaat om dringende onderwerpen zoals duurzaamheid. Bedrijven die zich inzetten om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, prioriteit geven aan het welzijn van werknemers en zorgen voor diversiteit en inclusie, zullen eerder het beste talent aantrekken en behouden.

Duurzame aspecten van een kantoor:

  • Partnerships met fiets naar werk regelingen
  • Milieuvriendelijke manieren om afval weg te gooien
  • Energiezuinige verlichting
  • Milieuvriendelijke schoonmaakproducten
  • Seizoensgebonden voedselaanbod
  • Gerecycleerde of biologische stoffen, b.v. rauw/biologisch katoen, linnen, hennep, bamboe.

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *