Business Ondernemen Trends Weetjes

Wat Apple Mail Privacy Protection betekent voor e-mailmarketing

Als het om privacy gaat, timmeren velen hard aan de weg, zo ook Apple. Na het
invoeren van de third party cookies met de update van iOS 14 is het adverteren op
Facebook
al een stuk lastiger. De update van iOS15 is de volgende uitdaging. Maar
welke uitdaging is dit en wat betekent het voor jouw e-mailmarketing
activiteiten? In dit artikel nemen we dat met je door.

Wat is Mail Privacy Protection van Apple?

Het doel van de nieuwe update is om de privacy van de gebruikers nog beter te
beschermen. Alle data en gegevens van de Apple-bezitter worden nog beter
beheert en gecontroleerd, ook door henzelf. Met Apple Mail Privacy Protection
wordt aan de gebruiker gevraagd of zij hun gegevens willen beschermen of niet.
Kies je voor beschermen? Dan laad Apple eerst alle elementen van de e-mail in
op hun eigen server. Op deze manier wordt de mail al geopend, voordat jij deze
leest. Dit heeft al het gevolg dat het openingspercentage bij mails niet meer
betrouwbaar is. Je weet dus niet of de gebruiker daadwerkelijk jouw mail heeft
geopend en gelezen.

De gevolgen voor e-mailmarketing

Wanneer je gebruik maakt van e-mailmarketing, dan is het openingspercentage
een belangrijke KPI. De update bij iOS15 heeft dus zeker effect op jouw
e-mailmarketingcampagne. Het openingspercentage is vaak het eerste waar je
naar kijkt.
Door middel van een stukje code (open-pixel) wordt gemeten of de mail is
geopend. De pixel geeft informatie over de locatie, het IP-adres en het
besturingssysteem. De update zorgt ervoor dat jouw openingspercentage bij
Apple-gebruikers dus altijd 100% is.

De impact

De impact van deze update is enorm wanneer je veel gebruikers hebt van Apple,
maar er maken natuurlijk ook mensen gebruik van Android of Windows. Deze
besturingssystemen maken geen gebruik hiervan. Het openingspercentage zal
hier niet zijn beïnvloed. Daarnaast zal niet elke Applegebruiker direct de update
downloaden. Tot slot moet de gebruiker ook de Apple Mail app gebruiken op het
apparaat, anders werkt de update niet.
Maar de update heeft niet alleen effect op jouw openingspercentage. Er zijn ook
gevolgen voor realtime content. Realtime content zijn elementen die worden
vertoond op basis van bepaalde data. Denk aan een countdown klok of een
locatie-element. Dit wordt niet aangepast op basis van de data van de
daadwerkelijke gebruiker. De realtime content wordt eerst gecachet door Apple.

Wat kun je doen?

Check eerst eens hoeveel Applegebruikers er zijn in jouw e-mailcampagne. Is dit
een klein aantal? Dan is de impact natuurlijk kleiner. Ga goed de klantreis na. De
kans is groot dat er een aantal zijn, waarvoor het openen van de mail al een
trigger is.
Herevalueer jouw KPI’s verder ook goed. Wat kun je nog wel goed meten? Wat
dacht van je klikken en conversies. Je kunt nog steeds zien of iemand uiteindelijk
converteert naar aanleiding van jouw e-mail. Zo kun je wel blijven zien of je goede
resultaten behaalt. Zo blijft jouw online marketing campagne ten alle tijden
succesvol.

Similar Posts

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *