Twee derde van de volwassenen beschouwt werk als de belangrijkste oorzaak van stress in hun leven. Generatie Z ervaart zelfs een slechte geestelijke gezondheid, zelfs voordat ze de werkplek betreden. Dit kan een domino-effect hebben dat de creativiteit en hun vermogen om optimaal te presteren beperkt.

Maar je kunt er iets aan doen. De geest kan niet optimaal werken zonder het lichaam. Laten we het hebben over hoe het integreren van sport op uw werkplek de mentale gezondheid van uw teams kan verbeteren.

Let op: hoewel sport en regelmatig bewegen gunstige factoren kunnen zijn om met stress om te gaan, zijn ze zeker niet de enige.

Hoe sport stress op de werkplek vermindert

Ons leven wordt steeds sneller en onderling verbonden, terwijl we tegelijkertijd worden overladen met steeds meer informatie.

Stress heeft twee kanten: hoewel periodieke stressniveaus u naar nieuwe prestatieniveaus kunnen duwen, is een teveel aan stress contraproductief en schadelijk voor uw gezondheid. Om met hoge stressniveaus om te gaan, zijn er bewezen strategieën.

Lichaam en geest gaan samen. Wanneer stress de hersenen aantast, voelt de rest van het lichaam de pijn. Het goede nieuws is dat sport kan helpen: lichamelijke activiteit heeft een positieve invloed op de hersenen en vermindert stress.

Oefening heeft aangetoond dat het de algehele spanning verlaagt, de stemming verbetert en stabiliseert, de slaap en het gevoel van eigenwaarde verbetert en zelfs angststoornissen kan stimuleren.

Dat omvat niet alleen sport, maar eenvoudige oefeningsroutines zoals het nemen van de trap, yoga of een korte wandeling door de natuur zijn mentale onderbrekingen van wat stress veroorzaakt.

Pauzes

De voordelen van het nemen van pauzes zijn legio. Pauzes werken het beste als je het tegenovergestelde stimuleert van wat je de hele dag doet. Dat betekent dat als u lange uren zit, een pauze moet nemen om te lopen. Of als je de hele dag denkt, breng je pauze dan door met mediteren.

Keuze en flexibiliteit

Studies tonen aan dat stress en burn-out lager zijn onder werknemers die zich bezighouden met alle soorten regelingen voor flexibiliteit op de werkplek. Enkele voorbeelden zijn flexibele werktijd, werken op afstand, activiteitsgestuurd werken, deeltijdwerk, jobsharing, uitgebreid verlof en nog veel meer.

Allemaal verbeteren ze ons vermogen om aan fysieke activiteit deel te nemen.

Stel je voor dat je kunt kiezen wanneer je actief bent, wanneer je een korte wandeling of training wilt maken, in plaats van je gezondheidsroutines te beperken tot strakke werktijden.

Dat fysieke beweging belangrijk is, staat niet ter discussie – het vermogen om vrij te bewegen is dat wel.

De energie van iedereen piekt en daalt op verschillende tijdstippen. Daarom is het cruciaal om tegemoet te komen aan de diverse menselijke behoeften die de energie van elk individu aansturen. Dat betekent dat werknemers moeten kunnen kiezen wanneer en hoe ze het beste werken en wanneer hun beste tijd is om fysiek actief te zijn of te herstellen.

Werknemers met meer toegang tot flexibiliteit op de werkplek rapporteerden minder psychische problemen. Ze slapen beter, rapporteren om betere levensstijlkeuzes te maken en ervaren minder stress.

Ondersteun duurzame prestaties

Waar we ons echter van bewust moeten zijn, is dat als we de grenzen tussen werk en privé vervagen, we de kans riskeren om ‘altijd aan’ te zijn, wat de duurzaamheid van onze prestaties remt.

Zorg ervoor dat u uw team in staat stelt bewuste vrije tijd te gebruiken. Zorg voor duidelijke afspraken wanneer ze naar verwachting aan staan ​​en wanneer de verbinding mag worden verbroken.

Gezond blijven betekent ervoor zorgen dat u na verloop van tijd kunt presteren. Op de lange termijn overtreffen duurzame, flexibele regelingen kortzichtige crunch-tijden.

Hoe bouw je een actieve werkplek?

Onderzoek naar lichaamsbeweging door de Wereldgezondheidsorganisatie toont aan dat een matige maar regelmatige hoeveelheid beweging het meest gunstig is voor de gezondheid.

In grote mate is elke werknemer verantwoordelijk voor het opbouwen van gezonde levensgewoonten, maar bedrijven moeten hun werknemers daarin ondersteunen om meer te bewegen door een actieve werkplek te bouwen.

Werkplekhulpmiddelen om de gezondheid te versterken

Om de hele dag natuurlijke beweging te creëren, moet uw werkplek spontaniteit en flexibiliteit accommoderen. Dat kan variëren van het verwisselen van de lift voor trappen, tot het aanmoedigen van uw werknemers om lunchruns of wandelbijeenkomsten te houden. U kunt zelfs een trampoline aanschaffen zodat uw medewerkers even alle stress van zich af kunnen springen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *