Business Financieel Ondernemen Trends Weetjes

Besparingen op de secundaire arbeidsvoorwaarden

In een krappe arbeidsmarkt kan het een uitdaging zijn om je personeelsbestand op orde te houden. Natuurlijk investeer je als ondernemer in een goede HR afdeling en zorg je voor wervende vacatures. Maar eenmaal binnengehaald is het ook een kunst je personeel te behouden. Je wilt ze dan ook alles bieden wat vandaag de dag regulier is. Toch kunnen die secundaire arbeidsvoorwaarden behoorlijk in de papieren gaan lopen, zeker nu de kosten behoorlijk aan het oplopen zijn. Hoe je bespaart op je secundaire voorwaarden zonder dat je personeel massaal wegloopt? Hier de tips.

Iets minder nieuw

Was bij jou op het bedrijf normaal dat werknemers altijd de vrije keuze hadden om een nieuwe telefoon uit te zoeken wanneer het tweejaarlijkse contract afgelopen was? Hier iets in veranderen kan een grote besparing zijn. Bied werknemers twee opties aan, want iedereen heeft tegenwoordig bijna een specifieke voorkeur voor besturingssyteem. Ga bijvoorbeeld voor de Samsung a53 en de iPhone 12. Heel goede toestellen, maar een stuk voordeliger dan de laatste lanceringen. Je kunt ook je werknemers vragen nog een tijdje met hun eigen toestel te doen met een sim only abonnement. Ook dit levert een flinke besparing op.

Lekkere koffie?

Bied jij je werknemers van die lekkere maar superdure verse bonen koffie aan? Wellicht is dit in te wisselen voor een goedkopere variant. Nu er meer thuisgewerkt wordt is het ook steeds minder relevant dat er goede koffie is. Ook zaken als gratis koekjes en snacks kunnen vrij eenvoudig afgeschaft worden. Mocht hier chagrijn over komen dan is nog te overwegen dit om te ruilen voor bedrijfsfruit. Dit laatste is een investering in de gezondheid van je werknemers, iets wat op lange termijn zich uitbetaalt in fittere werknemers en minder verzuim.

Om bovenstaande besparing te compenseren valt te overwegen om vrij goedkope voorwaarden weer terug te geven. Denk aan een flexibelere omgang met werktijden en de plek waar gewerkt wordt. Dit kost de werkgever vrij weinig en kan zelfs een besparing opleveren. Denk aan minder reiskosten en kantoorruimte enerzijds, maar wel werknemers met meer vrijheid anderzijds. Een resultaat waar veel werknemers blij van worden en dan zijn ze die mindere koffie en gebrek aan snacks opeens heel snel vergeten.

Kortom, het is een kwestie van geven en nemen. Ook op de werkvloer. Mocht je twijfelen of iets goed valt, ga dan het gesprek met je personeel aan. Zij kunnen ongetwijfeld goed meedenken en aangeven wat belangrijk is!

Similar Posts

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *