Wil je met jouw bedrijf een buitenlandse markt aantrekken? Of overweeg je dit in de toekomst te gaan doen? Dan is het verstandig om jouw website of webshop in meerdere talen aan te bieden. De meest voor de hand liggende taal is dan Engels, maar je kunt ook denken aan Spaans, Frans of Chinees. Echter ben je er nog niet als je alleen je website vertaalt.
Je wilt namelijk ook in het buitenland worden gevonden. En daarvoor moet je je website optimaliseren voor de zoekmachine. Dit noemen we internationale SEO. Je wil namelijk je buitenlandse website vindbaar maken met als doel de internationale markt aan te trekken. Hoe je dat doet, lees je aan de hand van onderstaande tips!
8 belangrijke tips voor internationale websites
Om in het buitenland succesvol te zijn, is het natuurlijk belangrijk dat je je doelgroep kent. Alleen dan kun je overtuigend zijn. Maar je moet ook rekening houden met zoekmachine optimalisatie voor je website. Daarom hebben we 8 tips opgesteld die voor jou belangrijk zijn als je in het buitenland wil gaan opereren met je website.
- Houd een goede sitestructuur aan. Denk aan nieuwe, internationale URL’s en domeinen.
- Zorg voor een goede SEO-migratie. Dit is belangrijk om niet al je autoriteit kwijt te raken. Doe hiervoor goed onderzoek naar de huidige positie en techniek van je website.
- Pas je content aan op de internationale doelgroep. Dit is per land anders. Een Franse consument wenst heel anders te worden aangesproken dan een Nederlandse consument.
- Denk bij het opstellen van USP’s ook aan de waarden die in een land belangrijk worden gevonden. Belgen hechten bijvoorbeeld veel waarde aan keurmerken, terwijl Nederlanders van de laagste prijs willen profiteren. Doe daarom onderzoek naar je doelgroep.
- Doe een zoekwoordenonderzoek en schakel hiervoor de expertise van een native speaker in. Tussen Nederland en België zijn er bijvoorbeeld al grote verschillen, terwijl die talen op elkaar lijken. Een wastafel? Die noemt een Belg een lavabo. En iets simpels als de klantenservice? Die wordt door een Belg de klantendienst genoemd.
- Houd rekening met de internationale zoekmachine. Denk dan niet alleen aan Google. Ook Yandex, Baidu, Bing en Yahoo! zijn bekende internationale zoekmachines. En deze zoekmachines hebben een heel ander algoritme dan Google.
- Verkrijg internationale backlinks. Een Spaanse consument heeft niets aan een Nederlandse backlink op een Spaanse website. Houd hierbij ook weer rekening met de relevantie en autoriteit van de internationale backlink.
- Houd ook rekening met lokale en regionale SEO. Dat hoeft dus niet alleen de plaats te zijn waar jouw bedrijf is gevestigd. Het kan ook een plek zijn waar nog een vestiging zit, zoals Parijs of Curaçao.
Hopelijk kun jij met deze tips meer uit je internationale website halen!